E-ITSPEA 1 - Kolm põnevat IT lahendust (nädal 1)

1. CUDA 

Minu arvates on üks tähtsamaid IT-lahendusi olnud Nvidia poolt loodud CUDA. CUDA on platvorm ja teekide kogum, mis lihtsustab GPGPU (General-Purpose computing on Graphics Processing Units) programmeerimist Nvidia videokaartidel.

Tänu CUDA-le (ja hiljem ka AMD ROCm-ile ning Inteli OneAPI-le) on arvutuste läbiviimine GPU-del muutunud oluliselt lihtsamaks võrreldes varasemaga, kui videokaarte tuli programmeerida otse. Tänu CUDA-le ja muudele sarnastele lahendustele oli võimalik nüüd käivitada kood, mis oli loodud ühele videokaardi arhitektuurile teisel videokaardi arhitektuuril.

Videokaarte lihtsamini programmeeritavaks muutes andis CUDA olulise tõuke tehisintellekti arengule 2010. aastate alguses. Tänaseks on sellest tõukest välja arenenud tuntud AI-teenused ja -tooted nagu ChatGPT (suurkeelemudel, LLM) ja Stable Diffusion (tekstist pildiks, txt2img).

2. Google Stadia

Google Stadia oli Google'i poolt loodud pilvepõhine mängude voogedastusplatvorm. Idee oli lihtne: võimaldada kasutajatel mängida mänge ilma kallist riistvara omamata. Ainsateks nõudmisteks olid seade, mis suudab kuvada kõrge bitisagedusega voogedastust, ja kiire ning stabiilne internetiühendus.

Kuigi Stadia töötas tehniliselt hästi ja paljud kasutajad kiitsid seda, ei suutnud Google piisavalt veenda mängijaid platvormi omaks võtma. Piiratud mängude valik, segane ärimudel ja Google'i varasemad ebaõnnestumised tekitasid kahtlusi platvormi pikaajalises jätkusuutlikkuses.

Stadia idee elab edasi teisted projektides nagu NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming ja Amazon Luna.

3. Metaverse

Metaverse on virtuaalne ja püsiv digitaalne maailm, kus inimesed saavad suhelda, töötada, mängida ja luua sisu. Esmapilgul võib see tunduda huvitav, kuid süvenedes ilmneb kiiresti, et tegemist on sisutühja ja äärmiselt korporatiivse platvormiga, mis ei suuda pakkuda tavakasutajale midagi tõeliselt väärtuslikku.

Visuaalselt on metaverse hingetu ja meenutab varajaste 2000ndate arvutimänge, kuid ilma iseloomu ja sügavuseta. Kuigi paljud ettevõtted on investeerinud miljardeid, lootes, et inimesed hakkavad seal töötama ja aega veetma, jääb sisu vajaka, mistõttu enamik kasutajaid ei viibi seal kauem kui mõne minuti.

Miks minna metaverse'i koosolekule, kui sama asja saab Zoomis teha kiiremini ja lihtsamalt

 

Viited:

https://docs.nvidia.com/cuda/cuda-c-programming-guide/index.html
https://medium.com/@aidanpak/the-cuda-advantage-how-nvidia-came-to-dominate-ai-and-the-role-of-gpu-memory-in-large-scale-model-e0cdb98a14a0
https://www.xda-developers.com/stadia-appreciation-editorial/
https://www.goodfirms.co/blog/lessons-from-the-failure-of-metaverse

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

E-ITSPEA 2: Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu

E-ITSPEA 5: Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest